11 listopada Banksy opublikował na swoim Instagramie zdjęcie grafiki wykonanej na zgliszczach budynku. Gimnastyczka balansuje na niej na rękach na gruzach budowli.  W opisie znajdziemy tylko lokalizację „Borodyanka, Ukraine”. Jest to miasto oddalone około 50 km na północny-zachód od Kijowa. Zdjęcie, rzecz jasna, momentalnie obiegło Internet, a w tej chwili polubiło je już ponad 2 miliony osób.

W tym samym czasie w sieci pojawiały się również zdjęcia innych prac w podobnym stylu, wykonanych w dotkniętych wojną miastach. 12 listopada „The Art Newspapper” w artykule zasugerowała, że dwa inne murale stworzone niedawno w  Ukrainie, są dziełami owianego tajemnicą artysty. Próżno jednak było szukać oficjalnego potwierdzenia. 

Banksy wcześniej wielokrotnie zaznaczał swoją obecność w miejscach, w których dochodziło do łamania praw człowieka – godna przypomnienia jest tu praca z 2005 roku, stworzona bezpośrednio na murze między Palestyną a Izraelem –  ale to była jego pierwsza ingerencja w sprawę Rosji napadającej na Ukrainę.

The Segregation Wall
Palestine, August 2005

Coraz więcej prac kojarzonych z artystą pojawiało się w sieci, aż 14 listopada, wspomniana wcześniej Gazeta napisała, że Banksy potwierdził jej oficjalne stworzenie aż siedmiu. Grafiki powstały w różnych miejscach, między innymi w Kijowie, na przedmieściach Irpinia i w Borodyance. Wszystkie te miejsca zostały brutalnie zbombardowane przez Rosjan.

Jedno z graffiti przedstawia maleńkiego chłopca, powalającego na ziemię dorosłego mężczyznę w zapasach judo. Łatwo rozpoznać w dorosłym, posiadającego czarny pas Putina.

Kolejne, dwójkę dzieci huśtających się na zaporze przeciwpancernej potocznie zwanej jeżem stalowym. 

Jest też kobieta w wałkach na włosach i masce gazowej trzymająca gaśnicę i brodaty mężczyzna szorujący się w kąpieli. 

Wojenna ciężarówka wiezie natomiast namalowanego już wcześniej penisa, tworząc skojarzenie z grzybem nuklearnego wybuchu.

17 listopada na Instagramie Banksy’ego pojawił się film, w którym widzimy część z opisanych wyżej prac (dodatkowo pojawia się tam druga gimnastyczka, która oprócz szarfy w dłoni ma kołnierz ortopedyczny na szyi). Na filmie widzimy close up’y dzieł, krajobrazy zrujnowanych wojną miast i żyjących w nich ludzi. Na tle ruin przedszkola Ukrainka pociesza swoje dziecko, mówiąc że płakali już tyle, że nie mają więcej łez. Film podpisany jest „Listopad, 2022” i „Horenka, Ukraine”, a kończy się informacją o solidarności z ludźmi z Ukrainy.

Dzięki pracom Banksy’ego ludzka tragedia tocząca się za naszymi wschodnimi granicami została przedstawiona bardzo szerokiej publiczności, a to przecież cel, który od zawsze przyświeca anonimowemu artyście.