Muzyka taneczna to coś więcej – to element kultury wysokiej, który umacnia się przez ostatnie lata. Muzeum Our House w Amsterdamie, wniosek Rave The Planet o uznanie kultury techno za element niematerialnego dziedzictwa UNESCO i pojawianie się kolejnych książek. Tak, powiedzcie rodzicom, że wasze klubowanie i muzyka 4×4 ma głęboki, wyższy sens. A kolejnym elementem układanki jest nowa książka didżejki z Manchesteru – DJ Paulette.

DJ Paulette to królowa kultowej Haciendy, laureatka wielu nagród – m.in. za dorobek życia od DJ Maga, wydała właśnie książkę, o której głośno jest na całym świecie – „Welcome To the club: The life and lessons of a Black woman DJ”. 

Paulette ma za sobą 30 lat didżejowania i wciąż niespożytą energię – jej seta B2B z The Blessed Madonna na podczas imprezy Homobloc w The Warehouse Project zapamiętali wszyscy. Mało kto ma tyle muzycznej erudycji, tak doskonale odczytuje tańczący tłum i tak skrupulatnie dobiera selekcję jak właśnie Paulette.

Kariera Paulette zaczęła się podczas queerowej nocy Flesh w The Haçienda we wczesnych latach 90. , a potem były już setki występów na całym świecie: od Londynu, Ibizy po… warszawską Piekarnię. 

Książka Brytyjki traktuje zasadniczo o jej przygodzie z didżeingiem oraz o zmieniającym się statusie tego zawodu, ale też wspólnych doświadczeniach kobiet, osób czarnoskórych, społeczności LGBT, która musiała walczyć o swoje miejsce na scenie. 

W książce znajdzie szereg przykładów na seksizm czy dyskryminację ze względu na wiek. Ale też słodko-gorzkie historie, jak to zafascynowana high-fashion Paulette, straciła całe pieniądze uzyskane ze sprzedaży mieszkania w Londynie na ciuchy.

Magazyny wciąż są pełne białych facetów. Wciąż mówi się, że magazyny muzyczne nie mogą umieszczać starszych ludzi na okładkach, ale mimo to publikują tam Carla Coxa lub Gillesa Petersona. Dlaczego nie mogą umieścić kobiet takich jak ja czy Cosmo? I myślę, dlaczego tak długo zajęło pojawienie się na rynku książki napisanej przez starszą, czarnoskórą DJ-kę.

Książka ukazała się na świecie 23.01. w wydawnictwie Manchester University Press.